NORGES KROPPSBYGGER- OG FITNESSFORBUND

 

(SIDEN ER UNDER OMLEGGING)

 

Krobbsbygging består av symmetrirunder og friprogram. Utøvere trener for å utvikle alle deler av kroppen til maksimum størrelse men med og harmoni. Det skal ikke forekomme ”svake deler” i særlig grad, heller ikke muskler som ikke er fullt utviklet og ikke i proporsjoner med resten av kroppen. Dessuten, skal de følge et spesielt trenings- og kostholdsregime i forkant av konkurranser for å minske kroppsfettet betraktelig samt fjerne væske for å få frem kvaliteten av muskulaturen: det vil si tetthet, separasjonen og definisjonen. Uøveren som viser frem de mest utviklede detaljene i muskulaturen skårer høyest ved konkurranser, samt at det vektlegges symmetri og den totale fysikken til utøveren:

brede skuldrer, smal midje, godt utviklede bein og balanse mellom beinlengde i forhold til lengden på overkroppen.

 

 

Runde 1 og 2 får utøveren vist seg frem ved de 7 obligatoriske poseringer. I tillegg utføres sammenligninger etter ønske fra dommerne. I runde 2 utføres også en posedown etter de obligatoriske poseringer. Utøvere skal vær iført poseringsbukser være uten sko. I runde 3 skal det utføres et 60-sekunders friposeringsprogram til selvvalgt musikk. Her skal utøveren vise frem fysikken på en kreativ og kunstnerisk måte ved hjelp av både de obligatoriske og andre selvvalgte poseringer og bevegelser.

 

Det finnes flere vektklasser innenfor kroppsbygging for menn, se IFFB's regler angående inndelingen. En med se på hvert enkelt stevne, hvilke klasser arrangøren velger å ha med.

 

Bodybuilding har tidligere hatt 2 dameklasser (-/+55kg) som utførte 5 obligatoriske poseringer og friposeringsprogram, men på grunn av lite deltakelse de senere årene har disse klassene blitt tatt bort av IFBB.